Bantu Turunkan Kolesterol dengan Magnesium

October 19, 2016



Magnesium boleh bertindak seperti ubat statin semula jadi dan kolesterol jahat yang lebih rendah (LDL), mengurangkan trigliserida dan meningkatkan kolesterol baik (HDL) [1]


Agar tubuh membuat kolesterol, ia memerlukan enzim tertentu yang dipanggil HMG-CoA reductase. Magnesium mengawal enzim ini supaya dapat mengekalkan jumlah kolesterol yang betul dalam tubuh. Apabila adanya kekurangan magnesium, kolesterol terus dihasilkan secara berlebihan, yang boleh menyebabkan pembentukan pengumpulan kolesterol berlebihan dan boleh mengakibatkan penyakit jantung koronari.

Enzim reduktase HMG-CoA adalah enzim yang sama yang disasarkan dan dihalang oleh ubat statin. Proses menghambat ubat ini adalah sama dengan fungsi magnesium, kecuali bila magnesium digunakan ia adalah cara semulajadi badan telah "diajar" untuk digunakan bagi mengawal dan menghadkan kolesterol apabila ia mencapai tahap tertentu.

Istilah metabolik sindrom menggambarkan satu set syarat yang banyak percaya mungkin nama lain untuk akibat daripada kekurangan magnesium secara jangka panjang. Senarai didalamnya termasuk kolesterol tinggi, tekanan darah tinggi dan trigliserida tinggi yang membawa kepada dan menggalakkan penyakit jantung koronari, strok dan diabetes jenis-2. Dalam satu kajian pada tahun 2006 yang diterbitkan dalam edaran jurnal Persatuan Jantung Amerika, berjudul: Pengambilan Magnesium dan Kejadian Sindrom Metabolik Di kalangan penyelidik dewasa yang muda menyimpulkan: "Penemuan kami menunjukkan bahawa golongan muda yang mempunyai pengambilan magnesium yang lebih tinggi mempunyai risiko yang lebih rendah dalam membangunkan sindrom metabolik . " [2]

References

  1. Rosanoff A, Seelig MS, “Comparison of mechanism and functional effects of magnesium and statin pharmaceuticals.” J Am Coll Nutr 2004;23(5):501S-505S.
  2. Ka He, MD, ScD; Kiang Liu, PhD; Martha L. Daviglus, MD, PhD et al. Magnesium Intake and Incidence of Metabolic Syndrome Among Young Adults. Circulation 2006;113:1675-1682.

You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images