Magnesium Untuk Kemurungan

November 24, 2017

Dalam satu percubaan klinikal baru-baru ini, magnesium di dapati boleh secara cepat melegakan kemurungan.....


...menambahkan bukti bahawa magnesium adalah terapi yang selamat dan berkesan.
Pengambilan makanan yang mempunyai nilai magnesium yang rendah adalah sangat biasa dan dikaitkan dengan peningkatan risiko kemurungan, sebahagiannya kerana magnesium diperlukan untuk fungsi saraf yang sihat [1].

Suplemen magnesium juga boleh menjadi rawatan yang berkesan untuk kemurungan dengan tindak balas yang baik dilihat dalam laporan kes [2], dan kajian klinikal [3-4]. Tambahan pula, magnesium adalah selamat dan agak murah.
Percubaan klinikal baru ini menambah bukti untuk magnesium selepas didapati bahawa suplemen harian dengan 248 mg unsur elemental magnesium selama 6 minggu menyebabkan penurunan ketara dalam gejala kemurungan dan kecemasan. Yang penting, peningkatan dalam gejala dilihat dalam tempoh 2 minggu.

"Suplemen magnesium menyediakan pendekatan yang selamat, cepat dan murah untuk mengawal gejala depresi," kata penyiasat kajian, dari University of Vermont.
"... magnesium memainkan peranan dalam banyak laluan, enzim, hormon, dan neurotransmitter yang terlibat dalam peraturan mood," kata mereka. "Ia adalah penghalang kalsium dan penghalang voltan yang bergantung kepada saluran N-methyl-D-aspartate yang mengawal aliran kalsium ke dalam neuron. Dalam keadaan magnesium yang rendah, kadar kalsium dan glutamat yang tinggi dapat menurunkan fungsi sinaptik, mengakibatkan kemurungan. "

Rujukan :
Yary T, Lehto SM, Tolmunen T, et al. Dietary magnesium intake and the incidence of depression: A 20-year follow-up study. J Affect Disord. 2016 Mar 15;193:94-8.
Eby GA, Eby KL. Rapid recovery from major depression using magnesium treatment. Med Hypotheses. 2006;67(2):362-70.

Barragán-Rodríguez L, Rodríguez-Morán M, Guerrero-Romero F. Efficacy and safety of oral magnesium supplementation in the treatment of depression in the elderly with type 2 diabetes: a randomized, equivalent trial. Magnes Res. 2008 Dec;21(4):218-23.

Rajizadeh A, Mozaffari-Khosravi H, Yassini-Ardakani M, et al. Effect of magnesium supplementation on depression status in depressed patients with magnesium deficiency: A randomized, double-blind, placebo-controlled trial.Nutrition. 2017 Mar;35:56-60

Tarleton EK, Littenberg B, MacLean CD, Kennedy AG, Daley C. Role of magnesium supplementation in the treatment of depression: A randomized clinical trial. PLoS One. 2017 Jun 27;12(6):e0180067.

Berminat?
Untuk maklumat lanjut :
http://magnesium.wasap.my/
Whatsapp Mai +6017 6916977
#maimgnesium
#themagnesiumstory
#magnesiumdeficiency
#elementzmagnesium
#magnesiumoil
#magnesiumflakes
#magnesiummalaysia
#magnesium
#magnesiumchloride

You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images